SDA H1. Entre Moderns camina el joc: llums i foscor d'un llegat històric


Benvinguts al Aula d'història 

Segurament teniu una visió de la tasca dels historiadors com a ratolins de biblioteques o d'arxius polvorients. Dades, reis, conquestes, guerres, etc.. d'un passat que pareix que no te res en relació amb el vostre món, amb l'actualitat.

 pag.238.

Però què és realment la història? Com s'estudia científicament el passat? 
Podriem dir que els historiadors com a científics socials són els cientifics que es dediquen a lluitar contra la desinformació i la manipulació de la informació sobre el passat. La seua tasca permet averiguar el que va passar en temps passats i recents. Però no basant-se en opinions, ni interpretacions subjectives, sino que el que fan és plantejar explicacions utilitzant el métode cientific, plantejar hipótesi sobre un tema, la recuperació, analisi i contrast de fonts d'informació històriques diverses i la seua verificació, per a construir unes conclusions verificades, que rebutjen o confirmen les hipotesi de partida.


Qué son les fonts històriques?
Els cientifics del passat humà, extrauen els seus dades d'un treball interdisciplinar amb moltes subdisciplines històriques (arqueologia, arxivistiva, numismàtica, antropologia, etc) i interdisciplinarietat amb la resta de ciències (quimica, botanica, ingieneria de dades, etc.).

Les dades s'extrauen de fonts històriques, amb un treball molt especialitzat per a aprendre a sacar informació contrastada de diferents tipus de fonts historiques (restes materials, escrits, iconografiques, etc). Som un Laboratori del Temps i no utilitzen provetes sino l'estudi de fonts.
Contrasten la veracitat i autenticitat de les fonts, de la informació, la intenció del autor i la representativitat de la font. El nostre gran enemic ès el Temps i la destrucció de fonts, de monuments i el patrimoni cultural o històric, tant intencionada com fortuita per el temps. 

Document d'epoca moderna en un arxiu rebent un tractament de conservació.


Es molt important conèixer de cada font el grau de fiabilitat i de aproximació al temps del que es pot extraure informació. Així hi ha fonts contemporànies als fets (primàries), i fonts posteriors als fets (secondaries). En qualsevol cas hi ha que analitzar la fiabilitat i intenció de la font. Per que en cara que siga contemporánia als fets,  potser una font parcial, que elegeix tan sols la part de l'informació que l'interesa i oculta un altra. Un exemple, són les biografies, on els autors fan un relat parcial des del seu punt de vista dels fets i les seues vivències.


En este viatge pel temps us proposem treballar algunes fonts històriques per a descobrir què va ser l'Edat Moderna i què ens ha quedat d'ella a la actualitat.
 

🔎Treball de fonts històriques: 
Com cada època reutilitza i done significat diferente a un element històric: Els emblemes del Reis catòlics. Passat, Present i reutilització contemporania del passat.

Retratos Isabel I de Castilla y Fernando II de Aragón.
Los Reyes Católicos. s. XV-XVI


Escudo de los Reyes Católicos

El haz de cinco flechas de la Falange a la entrada de Belchite (Zaragoza).

_ _ _ _ _

Anem a desentranyar en 8 sessions, les claus sobre els arrels i impromptes que tenim actualment sobre les societats de l'Edat Moderna.

Clau 0: Moderna? Per què? Qui sòn o eren els moderns i les modernes? 
  • Per què l'anomenen aixi?

La idea va ser proposta per Christoph Cellarius, un historiador que va proposar la divisió clàsica de les Edats de l'Història, assenyalant a cadascuna una qualitat o una valoració: (Antiga, Mitjana, Nova o Moderna).

  • Però, qué significa "ser modern"? qué significava?
 ??????

a) Recient, nou, que existeix des de fa poc.
b) Acorde amb el temps actual, avançat en les seues característiques, idees, usos o costums.
c) De l'Edat Moderna o relatiu a este periodoe comprès entre l'Edad Mitjana i l'Edat Contemporania (s. xv al xviii)


Anem a repasar un Linea del Temps de la Historia i especialment, anem a plantejar la Linea del Temps de l'Edat Moderna.
(Veure Fitxa)


🔔REPAS NECESARI DE 1ºESO Y 2ºESO (Fes click per a veure els videos)

Per averiguar-ho que significa històricament "ésser modern", anem a realitzar este viatge temporal per les 7 claus de este periode, valorant què herència i impromptes ens queden en la actualitat, tant positives com negatives.

CLAU 1: Descobriments i visió alternativa de quan el món es va globalitzar per primera volta. El comerç com necessitat i com avarícia.



Punt de partida: Analitzem el per què

TASCA 1: CAUSES D'UN PROCES HISTÒRIC: L'ERA DELS DESCOBRIMENTS

Des del segle XIV el comerç a llarga distància de productes de luxe estava desenvolupant-se i estava sent impulsat per les elits (nobles), i això va fer que un grup social, el burgesos començaren a enriquirse com a comerciants. L'Imperi Bizantí situat al Mediterráni Oriental, era un dels principals focus de comerç, junt a les jovens repúbliques comerciants italianes. La resta d'Europa intentava eixir d'una gran crisi general, i que deixà empobrida i amb manca de població i amb una economia agraria molt precaria i un comerç i artesania local bastant pobre al continent. 


Això contrastava des de finals del s. XIV amb l'impuls del comerç de productes de luxe del Extrem Orient, molt lucratiu. Les rutes eren terrestres i conectàven amb Asia, a través del comerç amb intermediaris, el mercaders àrabs i algun comerciant emprenedor com el famós Marco Polo.  

Però tot va complicar-se a partir de 1453 quan els Turcs ocuparen Constantinobla i van enfortir el seu Imperi Turc (ells també volien monopolitzar el comerç amb la Xina) i van tancar les tradicionals rutes terrestres per als europeus.


Descobrix més trets de com era Europa al Segle XV a la pagina 242-243: Com era la societat? I la seua economía? Al quadern escriu algunes idees que localitzes.


Descobreix què va passar (causes i motivacions de l'inici de l'exploració geogràfica) i qué solucions van impulsar per a reobrir el comerç amb l'Extrem Orient. 
  • Quins interessos tenien els europeus per a llançar-se a "descobriment" de noves rutes o terres? Va ser sol ganes de coneixement? 
  • I si cadascun tinguera un afan o motiu per a emprendre els viatges?
  • Quins canvis van passar a Europa perquè volgueren viatjar a terres "desconegudes"? 
  • Quins interessos tenien reis i estats pels beneficis d'exploració per a sufragar expedicions. 
Després de repasar les páginas 244-245 del llibre, raona e intenta argumentar per a respondre a esta questió: Els viatges d'exploració van ser motivats per curiositat geográfica o per altres motis? Quin pes tenien eixes motivacions? Qui o quins van impulsar aquests viatges?

TASCA 2: QUINS MITJANS VAN FER POSSIBLE LES EXPLORACIONS EUROPEES.
 La tecnologia al servei de quins interesos es va posar? La conquesta, la curiositat geogràfica o el lucre?

I si existiren invents i tecnologies que permeteran explorar i coneixer el món, inclòs l'immes oceà?

Cerca en este video, quins d'aquestos invents van tindre origen extraeuropeu i com Europa va reutilitzar-los per a millorar la seua capacitat exploradora i conqueridora.

 

Navegación

 

Armament

  • Pòlvora
  • Grana de mà
  • Canyó

 

Coneixement

  • Impremta
  • Telescopi
  • Microscopi
  • Paper
  • Portulà
  • Mapes
  • Termómetre d'aigua



Anem a coneixer quins invents i tecnologien van facilitar el viatges d'exploració ultramarina:
 
- tecnologies informatives com el paper i la impremta
-  tecnologies cartogràfiques i astronòmiques
- tecnologies construcció naval
- tecnologia armamentística

Desenvolupen l'investigació:
TASCA 2: Repensant l'Era dels Grans descobriments geogràfics. Què va costar realment coneixer el mapa del mon a l'Edat Moderna?
Esta seria la gran questió que anem a tractar de respondre entre tots al llarg d'esta CLAU D'ESTUDI 1.
Analitzem dos casos d'estudi històric: exploracions portugueses i castellanes.

Per a casa
1. Tracteu de fer un inform explicatiu de quina van ser les dos propostes inicials de viatges d'exploració:
- la Proposta Portuguesa per a trobar una nova ruta per a comerciar amb la Xina= RUTA DE L'INDIA i la creació de l'Imperi ultramari portugues(1415-s. XX).
- la Proposta castellana per a trobar una nova ruta per a comerciar amb la Xina= RUTA AL OEST i la creació de l'Imperi utlramarí hispànic (1492- 1898).

2. Una vegada analitzades, les dos propostes, expliqueu, quines motivacions tenia cadascú, quins van ser els promotors, i que volien reialment? Eren viatges d'exploració científica o qué volien aconseguir? Que van fer quan arrivaven?

CAS PORTUGUES I CASTELLÀ:


CLAU 2:  TEMPS D'IMPERIS. El naixement del Eurocentrisme o el complex de superioritat: el món està al meu servei i els seus hàbitats també. Temps dels Imperis.
 
TASCA 4: Explorar vol dir conquerir: el somni de crear imperis. Origens del colonialisme europeu.
 
💬La visió popular del descobriment d'Amèrica a Europa:

UNA CIUTAT Y UN VIATGE: SALAMANCA
La estatua de en el Parque de Colón de Salamanca.

ELS DESCOBRIMENTS A DEBATE CRITIC:

El cine y sus relatos: 1492 R. Scott (1992) 
Llegim açi este reportatge sobre les visions de les "Exploracions"  i "Descobriments"
 
💎Com repartir-se el món abans i després de descobrir-lo: ALCAÇOVES, BULES, TORDESILLES
Què es el dret de conquesta? Què van ser els tractats de repartiment? Quins acords van arrivar els castellans i portuguesos per a repartir-se els territoris el disputa?
 

L’expansió dels dos projectes d’exploració i conquesta va arribar a un punt de conflicte entre ambdós quan el portuguesos van arribar i crear domini en l’área de Brasil. 

 

Els casos portuguès i castellà van ser unes de les primeres experiències colonials, van marcar el model a seguir per la resta d’estats europeus i sobre tot van crear la doctrina política y jurídica de l'època, amb el “dret de conquesta”, que justificava la conquesta.

 

Per això es va buscar un àrbitre internacional i en el món modern, este àrbitre era l’estat eclesiàstic del Vaticà, el papa, en la figura de referència.

 

Els reis castellans i portuguesos van aconseguir estos drets de conquesta i exclusivitat primer amb tractats i acords entre regnes, després amb el beneplacit del papa Alejandro VI i les bules papals (Et Caetera 1493). La bula  Si convenit va ser otorgada en Roma el 19 de decembre de 1496 a favor de Ferra i Isabel, reis de Castella i Aragó per la que les anomenava Reis Católics justificant que la evangelització era un motiu justificat de conquesta, expandir la fe catòlica en els nous territoris descoberts per Colom.


 El gran tractat va ser firmat en 1494 el Tordesilles i suposava el repartiment definitiu entre castellans i portuguesos de les seues arees d'expansió colonial.
Quadre que conmemora la firma del tractat de Tordesilles que va repartir el món entre castellans i portuguesos i és el simbol de l'inici de l'eurocentrisme i el colonialisme esuropeu.
🔍Com organitzen la conquesta dels Imperis?

Els reis van establir sistemes per a organitzar i delegar les exploracions i conquestes. Un d’ells van ser les capitulacions. Eren nomenaments que feien els Reis Catòlics a exploradors, concedint el dret de fer l’exploració i la conquesta en el seu nom, a canvi del qual el nombrarien governador o virrei del territori. Tindria dret a cobrar el delme, controlaria l’explotació de les riqueses, a canvi de entregar una gran part als reis. I a més van ser una forma de ennobliment i ascens social pels serveis als reis  que els  feien convertir-se en nobles.


Les més famoses van ser les Capitulacions de Santa Fe, el 12 d’abril de 1492, en una localitat propera a Granada, on els reis van acordar els beneficis i drets que donarien a Colón pels seus futurs descobriments a l’oceà Atlàntic. Al seu text queda clar l’objectiu: la expedició és purament imperialista ("descobrir" y "guanyar" tierras) i económic, anomena aconseguir perles, pedres precioses, or, plata i especias. En cap moment s’anomena cap objetiu religios o evangelizador.



REPASEM EL QUE HEM APRES I REFLEXIONEM :
Video sobre Viatge de Colón:

Fes un resum amb les pagines del llibre i amb la informació que hem treballat a clase sobre com va ser el viatges de Colón i els seues consecuencies.

💪Descoberts o conquerits?
Reflexiò: Van reialment decoberts estos pobles americans o van ser conquerits:?
 
 


TASCA 3:  PERÒ, HA QUEDAT CLAR QUE MES QUE DESCOBRIMENT VA SER CONQUESTA? examinem un cas: IMPERI HISPÀNIC
Per qué l'anomenen "Descobriment" quan volen dir "conquesta"?: els relats sobre el "descobriment europeu de la resta del món
 
Per a comprendre el proces historic que va donar naixement al Colonialisme europeu: ELS iMPERIS COLONIALS. Analitzarem com es va crear i organitzar l'IMPERI HISPÁNIC EN AMÈRICA. pag. 302-310.
 Mirem este video i apuntem ideees claus i reflexions:


3. Lectura comprensiva i preguntes  de Pagina 314. La Primera globalització del món va ser a l'Edat Moderna?




CLAU 3: Societat basada en el privilegi de sang: Estaments i organització funcional de una societat. 

Clau 4: Poder concentrat, poder diví, poder absolut. El temps del Reis. La política dels fets. Del Catòlics al rei Sol.

Clau 5: Religió i Poder terrenal. Quan la religió va ser arma de guerra, destrucció i discriminació. En nom de Déu.



Clau 6: Pensament, entre la superstició, la persecusio i la raó. El difícil naixement del pensament científic i la tolerancia cultural i política. Humanisme front a Censura.

Clau 7: Un Art "modern", basat en el passat antic. Un art que re-naix però al servei del poder. Comunicació visual de tres segles de expressió artística. 

Comentarios

Entradas populares